Peran City Branding dalam Meningkatkan Pendapatan Daerah sebagai Transformasi Ekonomi yang Inklusif dan Berkelanjutan

Authors

  • Dhea Dwi Kurniawati Politeknik Negeri Madiun
  • Amalia Kulsum Politeknik Negeri Madiun
  • Adilla Secio Meilandri Politeknik Negeri Madiun

Keywords:

Local Government Income (PAD), City Branding, Madiun City

Abstract

This study aims to examine the role between city branding and the increase in Madiun City's Local Government Income (PAD) as a contribution to increasing an inclusive and sustainable economy. The research employs a qualitative descriptive statistical approach to analyze the city branding techniques implemented through infrastructure enhancements, such as developing world landmarks along Pahlawan Street Center (PSC) in Madiun City. Moreover, it explores how an inclusive and sustainable economy contributes to the enhancement of Madiun City's Local Government Income (PAD). Our research draws upon data related to Local Government Income (PAD) and the number of visitors to Madiun City over the past decade (2013–2022). The source of the writing data comes from secondary data, namely data obtained indirectly from the Madiun City Statistics Agency website. Data is collected by analyzing related documents. The findings show that the city branding strategy carried out by the Madiun City government has been running effectively. It can be seen from the increase in the number of visitors to Madiun City every year and the increase in Local Government Income (PAD), which is positive after the construction of infrastructure in the form of replicas of world icons on Jalan Pahlawan Madiun City

References

Baladewa. (2023) ‘Pengertian Positioning dan Macam Jenis Positioning’, dilihat 21 April 2024, Pengertian Positioning dan Macam Jenis Positioning (bhinneka.com)

BAPENDA. (2023) ‘Apa itu Retribusi Daerah’, dilihat 21 April 2024, https://bapenda.madiunkota.go.id/2023/10/11/apa-itu-retribusidaerah/#:~:text=BAPENDA%20%E2%80%93%20Retribusi%20daerah%20adalah%20pungutan,kepentingan%20orang%20pribadi%20atau%20badan

BPS – Badan Pusat Statistik Kota Madiun. (2016) ‘ Kota Madiun dalam Angka’, (No Publikasi 35770.1610). Madiun: IND Government Statistics.

BPS – Badan Pusat Statistik Kota Madiun. (2020) ‘ Kota Madiun dalam Angka’, (No Publikasi 35770.2003). Madiun: IND Government Statistics.

BPS – Badan Pusat Statistik Kota Madiun. (2023) ‘ Kota Madiun dalam Angka’, (No Publikasi 35770.2305). Madiun: IND Government Statistics.

Christianingrum, R., & Aida, A. N. (2021) ‘Elasticity of Regional Original Income in the Era of Regional Autonomy’. Jurnal Budget: Isu Dan Masalah Keuangan Negara, 6(1), 59–60

Jalil, A. (2023, October 8). Pembangunan Madiun Dihujani Kritik, Wali Kota: Bikin Konsep Menarik, Saya Beli! Retrieved from https://jatim.solopos.com/pembangunan-madiun-dihujani-kritik-wali-kotabikin-konsep-menarik-saya-beli-1762090

Martias, D., L. (2021) ‘Statistika Deskriptif sebagai Kumpulan Informasi’. Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 16(1), 43.

Peraturan Walikota Kota Madiun. (2021). Peraturan Nomor 9 Tahun 2021 tentang Logo dan Tagline City Branding Kota Madiun. Retrieved from

https://peraturan.bpk.go.id/Details/249083/perwali-kota-madiun-no-9-

tahun-2021

PERMENDAGRI. (2017). Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 86 Tahun 2017 tentang Tata Cara Perencanaan, Pengendalian dan Evaluasi Pembangunan Daerah, Tata Cara Evaluasi Rancangan Peraturan Daerah tentang Rencana Pembangunan Jangka Panjang Daerah dan Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah, serta Tata Cara Perubahan Rencana Pembangunan Jangka Panjang Daerah, Rencana Pembangunan. Dilihat 19 April 2024 https://peraturan.go.id/id/permen dagri-no-86-tahun-2017

PPID- Pejabat Pengelola Informasi dan Dokumentasi. (2022). Dilihat 21 April 2024 https://ppid.madiunkota.go.id/berita/2023/10/18/jumlah-pengunjung-kotamadiun-tahun-2019-2022.

Pratiwi, E., S. (2019) ‘Kajian Konsep City Branding Kota Pekanbaru’. Pekanbaru: Universitas Islam Riau.

Weygandt. J, J, Kimmel. P, D & Kieso. D, E (2018) ‘Pengantar Akuntansi 2 Berbasis IFRS Edisi 2’, Salemba Empat, Jakarta Selatan.

Downloads

Published

2024-06-05

How to Cite

Kurniawati, D. D., Kulsum, A., & Meilandri, A. S. (2024). Peran City Branding dalam Meningkatkan Pendapatan Daerah sebagai Transformasi Ekonomi yang Inklusif dan Berkelanjutan. Simposium Nasional Akuntansi Vokasi (SNAV) XII, 12(1), 536–546. Retrieved from https://ocs.polije.ac.id/index.php/psnav/article/view/50

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.